|
ENGLISH
im/nav/c-l1x1.png im/nav/c-l1x2.png im/nav/c-l1x3.png
im/nav/c-l2x1.png О нама im/nav/c-l2x3.png
im/nav/c-l3x1.png Актуелности im/nav/c-l3x3.png
im/nav/c-l4x1.png Кућно лечење, нега и палијативно збрињавање im/nav/c-l4x3.png
im/nav/c-l5x1.png Право на кућно лечење и негу im/nav/c-l5x3.png
im/nav/c-l6x1.png Специјалистичко консултативна делатност im/nav/c-l6x3.png
im/nav/c-l7x1.png Препоруке за здраво старење im/nav/c-l7x3.png
im/nav/c-l8x1.png Национални водичи добре клиничке праксе im/nav/c-l9x3.png
im/nav/c-l9x1.png Правни и економско финансијски послови im/nav/c-l9x3.png
im/nav/c-l9x1.png Финансијски извештаји im/nav/c-l9x3.png
im/nav/c-l9x1.png Јавне набавке im/nav/c-l9x3.png
im/nav/c-l9x1.png Заштитник права осигураних лица im/nav/c-l9x3.png
im/nav/c-l9x1.png Информатор Завода im/nav/c-l9x3.png
im/nav/c-l10x1.png Кадрови im/nav/c-l10x3.png
im/nav/c-l11x1.png Архива im/nav/c-l11x3.png
im/nav/c-l12x1.png Линкови im/nav/c-l12x3.png
im/nav/c-l13x1.png Контакт im/nav/c-l13x3.png

 

 

 

Промоција здравља и превенција фактора ризика нису резервисани само за млађе добне групе већ, напротив, имају значаја и у популацији старих. Стога је потребно да се сви они који се налазе у процесу старења и старости упознају са најважнијим факторима ризика и препорукама за редовне контроле хроничних болести са превентивним прегледима. На овај начин може се спречити настанак многих хроничних болести и онеспособљености у старости, или, уколико је већ испољено хронично обољење, спречити настанак компликација.

Старе особе треба да преузму одговорност за сопствено здравље и да уз помоћ здравствене службе допринесу свом здрављу и функционалне активности и у старости. Да би ово постигли потребно је да пре свега одржавају здраве животне навике и редовно контролишу своје здравствено стање.

ХРАНИТЕ СЕ ЗДРАВО

најмање 5 порција разног воћа и поврћа дневно
риба минимум 1 недељно
исхрана са мање соли (<6г/дан)
унос целих зрна житарица
коштуњави производи-ораси, бадеми
исхрана са мање соли (<6г/дан)

БУДИТЕ ФИЗИЧКИ АКТИВНИ

никад није касно почети
консултујте свог доктора
потражите подршку и помоћ пријатеља, породице, професионалаца
почните од лакших вежби
вежбајте редовно, најмање 30 минута сваког дана

ОСТАВИТЕ ЦИГАРЕТЕ

АЛКОХОЛНА ПИЋА сведите на минимум - мање од 2 пића дневно за мушкарце и 1 за жене)

ТРУДИТЕ СЕ ДА ОЧУВАТЕ МЕНТАЛНО ЗДРАВЉЕ И СОЦИЈАЛНУ АКТИВНОСТ И У СТАРОСТИ

дружите се са пријатељима и породицом
укључите се у различита удружења
читајте, учите нове вештине
изаберите хоби-никад није касно

ПРЕПОРУКЕ ЗА РЕДОВНУ КОНТРОЛУ ХРОНИЧНИХ БОЛЕСТИ И ПРИМЕНА МЕРА КОЈЕ КОРИГУЈУ ФАКТОРЕ РИЗИКА

одржавање крвног притиска у границама нормале, <140/90 mmHg, а код дијабетичара и других на повећаном ризику < 130/80 mmHg
одржавање гликорегулације у границама нормале-HbA1ц < 6,5%
липидограм у границама нормале-холестерол< 5,2mmol/L
одржавајте здраву телесну тежину смањити обим струка на < 102 cm за мушкарце и < 88 cm за жене

ПРЕПОРУКЕ ЗА РАНУ ДЕТЕКЦИЈА ФАКТОРА РИЗИКА ЗА ХРОНИЧНА ОБОЉЕЊА И РАНО ОТКРИВАЊЕ МАЛИГНИХ БОЛЕСТИ

мерење тежине - једном годишње
мерење крвног притиска - најмање сваке године
контрола холестерола - најмање сваких 5 година
имунизација - influenza једном годишње; Тетанус-Дипхтхериа - сваких 10 година; Pneumococc.vacc. - једном са 65 год.
преглед за откривање колоректалног карцинома - годишње тест столице на окултно крварење и флексибилна сигмоидоскопија сваких 5 година или колоноскопија сваких 10 година
откривање diabetes mellitusa - редовно сваке 3 године или раније
очни преглед - сваке 1-2 године, ако је индиковано
преглед слуха - сваке 1-2 године, ако је индиковано
преглед дојки - преглед од стране лекара, годишње; самопреглед, месечно; мамографија - једном у две године
гинеколошки преглед преглед/ПАП тест - сваке 1-3 године
преглед тестиса - део редовног прегледа
карцином простате - одређивање ПСА и дигиторектални преглед обавезно након 50-те године живота


[ Врх стране ]

 

 


 


 
Copyright GRADSKI ZAVOD ZA GERONTOLOGIJU - BEOGRAD
design> sd-design-studio.com